DLC według Crystal Dynamics

Wbrew temu co mówią, Tomb Raider się sprzedał. I to nawet bardzo dobrze. Ale jak dodatkowo zarobić na grze po jej premierze? DLC. Temu też będzie poświęcony ten wpis.

Crystal Dynamics dosyć szybko wyczuło pieniądze tkwiącej w tej formie, wydając DLC do trzech swoich gier – Tomb Raider: Underworld, Lara Croft and Guardian of Light oraz Tomb Raider. Po raz pierwszy dodatki pojawiły się w ostatniej części przed rebootem, czyli Underworld. Wydano dwa DLC, Beneath the Ashes oraz Lara’s Shadow. Oba były fabularne, skupiające się na dodatkowych wątkach gry. W pierwszym, Beneath the Ashes, Lara ponownie udaje się do podziemi zniszczonego Croft Manor w poszukiwaniu artefaktu swojego ojca, Richarda Croft. Sama wartość fabularna nie była znacząca i równie dobrze można było się bez tego dodatku obejść.

Bardziej wartym uwagi był wydany dwa tygodnie później Lara’s Shadow. Już drugi raz w historii serii, mogliśmy wcielić się w inną postać niż Lara (poprzednio był to Kurtis z Angel of Darkness), a mianowicie w Dopplegangera, klona Croftówny. To bardzo ciekawa postać, w jakimś stopniu urozmaicająca słabą fabułę serii. W przełomowym momencie Underworld, klon zostaje wrzucony w przepaść.

W DLC cała cutscenka jest pokazana ponownie, jednak z perspektywy Dopplegangera – owszem, spada w przepaść, ale ląduje na skalnej płycie, unikając wpadnięcia do śmiertelnej trucizny. W tym momencie rozpoczyna się nasza przygoda. Atrakcyjność tego dodatku tkwi właśnie w tej postaci. Mamy do dyspozycji specjalne umiejętności takie jak spowolnienie czasu, a walka jest głównie skupiona na walce wręcz. Całość dzieje się równolegle z fabułą Underworld. W chronologicznej kolejności wyglądałoby to tak:

Underworld > Lara’s Shadow (zaczyna się przy końcówce podstawki) > Beneath the Ashes > Lara’s Shadow (ponownie, w cutscence BtA zostaje zwolniona z przysięgi zabicia Lary).

Warto wspomnieć o tym ostatnim elemencie. Doppleganger została stworzona z myślą o zabiciu Lary. Pozbawiona tego celu i wysłuchania instrukcji Lary, zabiła swojego stwórcę, Natlę. Co dalej? Co robi? Dokąd poszła? Nic na ten temat nie wiadomo, pozostały jedynie domysły. Postać klona Lary jest nadal otwarta, i gdyby Crystal Dynamics miałoby czas i środki, swobodnie mogliby zrobić kolejnego spin-offa serii.

Doppelganger

Wszystko ładnie, ale jest jedna rzecz. Oba DLC zostały wydane tylko i wyłącznie na konsolę Xbox 360, dlatego często mówiąc o dodatkach do Tomb Raiderów, zapomina się o wyżej wspomnianych. Oprócz tego przyniosły ze sobą nowe stroje wybrane przez fanów na forum gry. PC pozostało wolne od dodatków jeszcze tylko przez krótki czas.

W 2010 roku nadszedł pierwszy spin-off serii, Lara Croft and Guardian of Light. Mały, udany projekt, doczekał się płatnych rozszerzeń w postaci nowych poziomów. Dobrym pomysłem okazało się zamieszczenie w nich tzw. aren, na których przez określony czas walczymy z kolejnymi falami przeciwników, starając się osiągnąć jak najwyższy wynik. Eidos wystartował z ankietą na swoim forum, w której użytkownicy mieli wybrać zestaw bonusowych postaci które będą wręczane za darmo przy każdej kopii gry.

Lud jednogłośnie wybrał Kaina i Raziela… więc Eidos dał Kane’a i Lyncha za darmo, umieszczając bohaterów Legacy of Kain w DLC kosztującym 2.99€. Przypadek? Nie sądzę. Same etapy w DLC były trudniejsze od tych z kampanii. Zainteresowani mogą zagrać w demo dostępne z poziomu Steam lub skorzystać z usługi Core Online.

Tym samym przechodzimy do kluczowego fragmentu tego tekstu, czyli najnowszego Tomb Raider. Zacznijmy od wypowiedzi Karla Stewarta:

“There are currently no plans in place for any single player expansions,” Stewart commented. “All of our DLC is based around the multiplayer experience for now.”

Tak, celowo podkreśliłem fragmenty na które większość nie zwróciła uwagi. Co teraz robi Crystal Dynamics? Łatają błędy, bo od premiery zdążyły już wyjść cztery aktualizacje. Co teraz robi Eidos Montreal? Pracuje nad nowymi mapami do multiplayer’a, wydawanych w formie płatnych DLC. Po przeczytaniu wypowiedzi Karla, gracze byli zadowoleni, ponieważ dostali kompletną historię, która nie została pocięta na fragmenty i nie będzie sprzedawana po premierze. Hej,zajrzyjmy na oficjalne forum Tomb Raider! Użytkownicy założyli temat w którym dzielą się swoimi sugestiami z twórcami gry (wierzcie mi lub nie, ale oni tam wchodzą).

Forum

Widzicie liczbę w czerwonym nawiasie? To głosy pozostałych użytkowników którym podoba się ten pomysł. Gracze zamieszczają w nim pozostałe pomysły i głosują na nie między sobą. A jakie jest moje stanowisko w tej sprawie?

2Tomb Raider otrzymał pełną fabułę. Oglądałem kilka materiałów na YouTube zawierających wycięte fragmenty gry. Czy istnieje szansa, że pojawią się jako DLC? Wątpię. Prawdopodobnie zostały usunięte z finalnej wersji, ponieważ nie pasowały do końcowego efektu. Co zostało skasowane? Kilkusekundowy flashback oraz sekwencja strzelania z CKM-u do wrogów zjeżdżających po linach. Cieszę się, że te momenty zostały usunięte z gry, ponieważ jak dla mnie, one po prostu nie pasują. Jednak dochodzimy do wniosku, że fani chcą więcej.

Nie wyciętych fragmentów gry, a czegoś nowego! Czego? Wynik na zdjęciu mówi sam za siebie, pełnoprawnego, długiego dodatku. Może Tomb Raiderowa wersja Missing Link? Na wyspie jak kilka wolnych miejsc w których można by było umieścić akcję dodatku. Czy bym kupił? Tak, od razu. A może paczkę nowych grobowców do splądrowania? Oczywiście, również bym kupił!

 

3

Jedyne co mnie boli, to fakt, że ubrania dla Lary w formie płatnych dodatków. Doprawdy, spodziewałem się, że pod tym względem nic nie zostanie zmienione, i będziemy mogli odblokowywać nowe stroje dla naszej bohaterki jako nagrody za różne znaleziska. Mamy modele 3D do przeglądania w menu, są artworki, ale za stroje przyjdzie nam zapłacić 0,59€ każdy. To smutne, ale to cena postępu serii, starającej się nadążyć za trendami. Szkoda, że pod takim względem.

Najgorsze jest to, że kupiłbym jakieś ubranie, tylko nie potrafię się zdecydować. A może obejdę się bez tego? Oprócz tego znajdziemy kilka absolutnie zbędnych dodatków, typu możliwość strzelania serią z pistoletu, czy szybsza wspinaczka – tak, można kupić takie rzeczy za realne pieniądze.

Reasumując, Tomb Raider wkroczył na ścieżkę płatnych mini-dodatków. Z jednej strony mamy mapy do trybu wieloosobowego, z drugiej, płatne stroje i drobne bonusy. Fani chcą osobnej przygody, która dostarczyłaby kolejnych godzin rozrywki z Larą Croft. Czy się doczekają? Czas pokaże. Nie wyglądając za daleko w przyszłość, pozostaje mi trzymać kciuki, aby dla nas – graczy, wyszło tak samo dobrze jak dla twórców, czyli Crystal Dynamics. Square Enix niech płacze sobie dalej.

Voda

Blog Cdaction.pl | 2013

Powered by WordPress | Designed by: backlinks | Thanks to internet marketing, etiketten drucken and index backlink
© Square Enix Ltd. Lara Croft and Tomb Raider are trademarks of Square Enix Ltd. All rights reserved.